Reklama

Reklama

Zespół Placówek Specjalnych w Pleszewie obchodzi swoje 20-lecie!

Opublikowano: śr, 22 wrz 2021 06:00
Autor: | Zdjęcie: archiwum

Zespół Placówek Specjalnych w Pleszewie obchodzi swoje 20-lecie! - Zdjęcie główne

Zdjęcie z tegorocznego Dnia Godności w Zespole Placówek Specjalnych w Pleszewie. Szkoła w tym roku obchodzi swoje 20-lecie! | foto archiwum

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Kobieta i dziecko Zespół Placówek Specjalnych w Pleszewie obchodzi dziś 20-lecie swojej działalności. Szkoła od lat pomaga i integruje.

Reklama

Zespół Placówek Specjalnych w Pleszewie obchodzi w tym roku swoje 20-lecie. Dziś - 22 września - w szkole zaplanowano obchody tej niezwykłej rocznicy.

20 lat Zespołu Placówek Specjalnych w Pleszewie

Przypomnijmy: Zespół Szkół Specjalnych utworzono z myślą o dzieciach i młodzieży z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności. Inicjatorami uruchomienia takiej placówki na terenie powiatu pleszewskiego byli sami rodzice dzieci niepełnosprawnych.

17 kwietnia 2000 roku zwrócili się oni z prośbą do zarządu powiatu w Pleszewie o podjęcie działań, które doprowadziłyby do przygotowania odpowiedniej bazy lokalowej oraz stworzenia systemu kształcenia zgodnego z ustawą o systemie oświaty. Zarząd przychylnie ustosunkował się do ich próśb i argumentów. Po zapoznaniu się z prawodawstwem dotyczącym kształcenia z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwościami lokalowymi jakimi dysponuje, starostwo rozpoczęło działania zmierzające do utworzenia nowej placówki.

21 września 2000 roku odbyło się posiedzenie Komisji Kultury Sportu Turystyki Powiatu Pleszewskiego, na które zaproszono wszystkie osoby zainteresowane utworzeniem szkoły specjalnej. Rodziców reprezentowali Henryk Witek, Ryszard Hańczaruk i Czesław Dąbkiewicz a Kuratorium Oświaty w Poznaniu – Starszy Wizytator Tadeusz Chojnacki. Efektem tego spotkania było podjęcie w dniu 28 września 2000 roku Uchwały Rady Powiatu Pleszewskiego, dotyczącej woli założenia z dniem 1 września 2001 roku Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej i Publicznego Gimnazjum Specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z powiatu pleszewskiego. Ustalono, że szkoły mają być usytuowane w budynku Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Pleszewie.

Działalność Zespołu Placówek Specjalnych w Pleszewie

1 października 2000 roku Uchwałą Zarządu Powiatu Pleszewskiego powołano pełnomocnika do spraw organizacji szkół specjalnych, którym został mgr Jan Górski – Dyrektor ZPOW w Pleszewie. W dniu 25 maja 2001 roku Uchwałą Rady Powiatu w Pleszewie zostały nadane Statuty Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej i Publicznego Gimnazjum Specjalnego, natomiast 18 czerwca 2001 roku Zarząd Powiatu Pleszewskiego pozytywnie zaopiniował zamiar powierzenia funkcji wicedyrektora mgr Elżbiecie Kwiatek, absolwentce Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, która wspierała dyrektora ZPOW w przygotowaniu szkoły specjalnej w zakresie merytorycznym i dydaktycznym.

Po pierwszym roku pracy nowo powstałej placówki, zarząd powiatu zdecydował o rozdzieleniu ZPOW i Szkoły Specjalnej.

Z dniem 1 września 2002 roku Szkoła Specjalna w Pleszewie zaczęła funkcjonować samodzielnie, jako Zespół Szkół Specjalnych. Funkcję dyrektora nieprzerwanie od 2003 roku pełni Elżbieta Kwiatek.

Warto zaznaczyć, że poza bieżącą działalnością Zespół Placówek Specjalnych dba o integrację - co roku m.in. obchodziny jest w Pleszewie Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną.

TAK OBCHODZONO TO WYDARZENIE W TYM ROKU: Dzień Godności w Zespole Placówek Specjalnych w Pleszewie [ZDJĘCIA]

Przy okazji 20-lecia Zespołu Placówek Specjalnych w Pleszewie przypominamy także część naszej rozmowy z dyrektor Elżbietą Kwiatek, która wydrukowana została na naszych łamach w maju tego roku:

Rozmowa z dyrektor Zespołu Placówek Specjalnych w Pleszewie, Elżbietą Kwiatek

Wasi uczniowie to dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności?

Do naszej szkoły uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Poradnia psychologiczno – pedagogiczna bada dziecko, wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wskazuje możliwości dalszej edukacji. Rodzic natomiast decyduje, którą szkołę wybierze.

Ostateczną decyzje w tej kwestii podejmują rodzice?

Tak, często, mimo zalecenia, dzieci pozostają w szkołach masowych. To nie jest łatwa decyzja. Jednak rodzice, którzy posłali dziecko do naszej placówki, po jakimś czasie sami mówią nam, że żałują, że tak późno się na to zdecydowali. Nauka z takim dzieckiem wymaga naprawdę dużo pracy i jeszcze więcej cierpliwości.

Jakie cechy muszą mieć nauczyciele pracujący w waszej szkole?

Trzeba mieć dobre przygotowanie i odpowiednie cechy osobowościowe. Można być świetnym fachowcem, ale trzeba jeszcze wiedzieć, że nie zawsze osiąga się sukces, że może nastąpić nagły regres. I cały proces, pracę z dzieckiem, trzeba rozpocząć od nowa. Rodzice, którzy przysyłają do nas swoje dzieci są zadowoleni i to nas cieszy najbardziej. Pracujemy przede wszystkim nad tym, żeby nasze dzieci dobrze funkcjonowały społecznie. To jest dla nas ważne. Oczywiście edukacja również. Uczniowie niedługo przystąpią do egzaminu ósmoklasisty, a także egzaminu zawodowego. Egzamin ósmoklasisty dla naszych uczniów zawiera nieco łatwiejszy materiał, natomiast zawodowy niczym się nie różni od przeprowadzanego w innych szkołach, jest tylko nieznacznie wydłużony czas. Edukacja jest dla nas ważna, ale misja naszej placówki brzmi „Nasza szkoła drogą do samodzielności”

Jakie są wasze największe bolączki?

Największy problem mamy z bazą lokalową. W budynku znajdują się bariery architektoniczne. Nie mamy dużej sali gimnastycznej czy auli żeby np. dzieci mogły razem spotkać się na apelu. Zwyczajnie nie mieścimy się, nie mamy też ładnego boiska. Jak szkoła powstawała 20 lat temu - była przewidziana na 50 dzieci.

Ale dzieci przybywało.

Tak, ale trzeba zauważyć, że kiedyś dzieci z głęboką niepełnosprawnością nie „uczęszczały do szkoły”. Organ prowadzący stara się nam pomóc. Kilkanaście lat temu powstała koncepcja budowy nowego budynku szkoły. Niestety, pojawił się problem ze sfinansowaniem inwestycji. Mamy jednak nadzieję, że kiedyś uda się to marzenie – o nowej szkole - zrealizować.

 

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.